Landets førende og absolut største professionelle virksomhedsmægler i SMV-segmentet – din garanti for en seriøs formidlingsproces siden 1997.

Johs. Clausen på Sjælland

Dato: 03/29/2016

Efter mere end 100 år i familieeje får mindre sjællandsk detailkæde 1. april 2016 erfaren retailer og stifter af detailfolk.dk som ny ejer. ButiksBørsen har formidlet overdragelsen og været rådgiver for sælger gennem hele processen.

47-årige Dennis Clausager, som også står bag branchesitet detailfolk.dk, bliver fra 1. april tilmed ejer af en tøjkæde.

Den sker, når den erfarne retailer om få dage overtager modekæden Johs. Clausen. Dermed får den mere end 100 år familiedrevet virksomhed med hovedbutik i Næstved ny ejer.

Ifølge direktør Jørgen Hoff-Clausen har salget af Johs. Clausen-kæden været ’en stor og vanskelig beslutning’, men beslutningen er taget, fordi Jørgen Hoff-Clausen ønsker at træde tilbage.

Jørgen Hoff-Clausen fremhæver, at det har været afgørende at finde en professionel køber med evner for at lede de fire forretninger på henholdsvis Hjultorvet og i Sct. Jørgens Park i Næstved samt i Køge og Sorø.

Er klædt på til overtagelse
Den nye ejer Dennis Clausager føler sig klædt godt på til at drive Johs. Clausen-tøjkæden videre.

– Jeg er jo inkarneret detailmand og har ganske enkelt de senere år savnet igen at have en hverdag med aktiv detaildrift. Det vil sige hele paletten lige fra kunder, salg, indkøb, marketing og til ledelse, konceptudvikling og kundeoplevelser. Jeg har med meget få undtagelser været beskæftiget med detailbranchen i det meste af min karriere, og detail er en blevet en del af mit dna, fortæller Dennis Clausager.

Store dele af modebranchen og især de fysiske butikker har haft det hårdt de senere år, hvor især netbutikker har fået vind i sejlene. Men det gør ikke Dennis Clausager bekymret.

– En række undersøgelser viser entydigt, at størstedelen af kunderne fortsat elsker at besøge de fysiske butikker. Og for mig handler det om at kende sine kunder og spørge sine kunder, for så at finde og rendyrke sin niche, koncept og differentiering. Samspillet mellem oplevelsen og kommunikationen i den fysiske butik og ens online tilstedeværelse er et afgørende succesparameter for dagens og fremtidens detail, og det er et af de områder, jeg kommer til at bruge meget energi på i mit nye virke, forklarer Dennis Clausager, der i juni 2012 lancerede detailfolk.dk, der er et site for nyheder til og om detailbranchen samt stillingsopslag.

Ideologi og kærlighed

Dennis Clausager, der bor i Dragør, afviser, at han vil sælge detailfolk.dk efter opkøbet af Johs. Clausen-kæden:

– Nej, det skal det ikke. Detailfolk.dk er skabt på ren ideologi og kærlighed til detailbranchen, og selvom det er et ulønnet projekt for mig, så fortæller mere end 40.000 besøg om måneden mig, at vi gør meget rigtigt. Og det er vi rigtig stolte af. Men jeg vil på ingen måde afvise, at vi på et eller andet tidspunkt kunne finde på at indgå i et strategisk samarbejde eller delejerskab med en eller anden aktør hvor der er synergier i forhold til detailbranchen og målgruppen.

Johs. Clausens fire butikker på Sjælland tæller 20 ansatte. Hovedbutikken – som er den oprindelige butik – på Hjultorv i Næstved er gennem årene blevet udvidet og har i dag et salgsareal på 650 kvadratmeter.

Kilde: http://detailfolk.dk/detailnyheder/traditionsrig_tjkde_fr_ny_ejer.html