FØRSTEGANGSKØBERENS UDFORDRINGER, MULIGHEDER OG OPGAVER VED KØB AF VIRKSOMHED
I Danmark er det ikke det klassiske generationsskifte som dominerer billedet, når virksomhederne skal overgå til nye ejere, og drives videre under deres ledelse.
Som oftest foregår et ejerskifte i Danmark gennem et salg af virksomheden til helt nye ejere, der ikke har en forudgående relation til den virksomhed, de køber. Dette skaber et behov for adgang til finansiering, som tager hensyn til at køberen, i dette tilfælde en privatperson, ofte ikke har den nødvendige kapital til at betale det fulde beløb for virksomheden kontant, og derfor har brug for en finansieringsløsning.
Ved et klassisk generationsskifte, der typisk foretages mellem familiemedlemmer, vil der ofte være mulighed for at arbejde med en successionsmodel. Her er det ikke så meget adgangen til den nødvendige kapital, men mere er et spørgsmål om den arveafgift eller skat, som skal erlægges ved et decideret generationsskifte, altså en overdragelse af aktier til typisk næste generation, der er på agendaen.
Danmark er et ”Ejerleder-land” og derfor har vi en pligt til at gøre en seriøs indsats for, at gøre det muligt for førstegangskøbere, at føre solide små og mellemstore danske virksomheder videre på forsvarlig vis, og derved bevare det store knowhow, og de faglige kompetencer, så man ikke skal starte forfra, men med udgangspunkt i et stærkt grundlag, kan videreudvikle en virksomhed.
En sådan finansieringsmodel indebærer, at førstegangskøberen vil blive vurderet på sin evne til at overtage, videreføre og udvikle virksomheden, så den bevarer sin indtjeningsevne og relevans.
Vækstfonden udførte for nogle år siden en undersøgelse, der viste, at kun lidt over 50% af nystartede virksomheder ville eksistere efter 3 år, mens over 90% af ejerledende virksomheder, der blev solgt til en ny ejer, ville være tilbage efter 3 år. Det giver altså god mening, at købe en eksisterende virksomhed i stedet for at starte en helt fra bunden, hvor det i øvrigt også er lettere at skaffe den nødvendige finansiering.
Sørg altid for at have de rigtige rådgivere med de nødvendige kompetencer og erfaringer med fra starten. Sørg for at din advokat kan forstå alle de kommercielle aspekter og kan dokumentere det gennem en god track-record, og at revisoren har den nødvendige indsigt i og forståelse for de skatte-, regnskabsmæssige og finansielle aspekter.
Har du spørgsmål til processen?
Er du førstegangskøber og overvejer du at købe virksomhed, er du velkommen til at kontakte os for en uforpligtende, gratis dialog på 70 20 04 16 - info@m-plus-a.com eller tryk på ”kontakt os”- knappen nedenfor:
Du kan læse mere om den generelle købsproces her
Du kan se alle de virksomheder vi har til salg her